سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طمعکار در بند خوارى گرفتار است . [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 86 شهریور 8 , ساعت 11:0 صبح
ضرورت و مبانى انتظار
(قسمت پایانی)
..
ثانیاً: اعترافات نظریه پردازان جهان دموکراتیک حکایتگر به آخر خط رسیدن حکومت هاى مبتنى بر دموکراسى است به عنوان نمونه «آلوین تافلر» مشاور سیاستمداران آمریکا که براى اصلاح جامعه ى جهانى نظریه «موج سوّم»[1] را ارائه کرده چنین اعتراف مى نماید:
«فهرست مشکلاتى که جامعه ى ما(غرب) با آن مواجه است تمامى ندارد. با دیدن فروپاشى پیاپى نهادهاى تمدن صنعتى در حال نزاع به درون غرقاب بى کفایتى و فساد، بوى انحطاط اخلاقى آن نیز مشام را مى آزارد. در نتیجه موج ناخشنودى و فشار براى تغییرات فضا را انباشته است.
در پاسخ به این فشارها هزاران طرح ارائه مى شود که همگى ادعا دارند اساسى و بنیادى یا حتى انقلابى اند، اما بارها و بارها مقررات و قوانین طرح ها و دستورالعمل هاى جدید - همگى به منظور حل مشکلات ما تهیه شده اند، کمانه مى کنند و بر وخامت مشکلات ما مى افزایند و این احساس عجز و یأس را دامن مى زند که هیچ فایده اى ندارد و مؤثر نیست. این احساس براى هر نظام دموکراسى خطرناک است و نیاز شدید به وجود مرد سوار بر اسب سفید را هرچه بیشتر دامن مى زند».[2]
آرى! هرچه از عمر دنیا مى گذرد این کلام نورانى جان تازه اى مى گیرد:
«او (مهدى) زمین را پر از عدل و داد مى کند همانگونه که از ستم و بیداد سرریز شده بود و خداوند شرق و غرب جهان را براى وى، خواهد گشود...».[3]
«درایام دولت او دنیا و اهلش در خوشى باشند».[4]
2 - ارتباط انسان با هستى
دوّمین مطلبى که ظهور منجى و انتظار آنرا ثابت مى کند این است که انسان با هستى ارتباطى عمیق و پیچیده دارد حتى کوچکترین حرکت هایش بزرگترین رابطه را با عالم برقرار مى کند.[5]
چنین دنیاى پر از رابطه اى انسان رابه جستجوى ضابطه اى مى کشاند و در این مسیر آشکار مى شود که نه علم و نه غریزه کفایت لازم را ندارند و فاقد کارایى هستند.
و از طرفى دیگر، حرکت آدمى با آن بلندپروازى هاى بى حسابش بدون عکس العمل نمى ماند و هستى نظام مند به وسیله انعکاس رفتارها انسان را تنبیه مى کند چه بسا در لحظاتى کوتاه مدت، ضربه اى را تجربه نکنیم ولى انحراف از نظام هستى در نهایت و درازمدت صدمه اش را خواهد زد آنهم صدمه اى نه در محدوده زندگى دنیا بلکه با نگاهى دینى بر انسان استمرار دارد. حتّى بعد از مرگ نیز این ضرر و زیان دامنگیر انسان خواهد بود.
اکنون با این استمرار وجود انسان پیوند و ارتباطش با تمام جهان ناچار باید انتظار طلایه دارى الهى را کشید که بیاید تا مسیر این حرکت را رهبرى کند.
حاصل آنکه انسان از طرفى ناچار است با جهان و نظام آن ارتباط داشته باشد و از طرف دیگر دراین ارتباط گسترده، یا باید بى حساب حرکت کند و عاقبت دچار صدمات آن شود یا اینکه پناهگاهى دیگر پیدا نماید. پناهگاهى که در سیاهى جهل آدمى سپیده دمى را نوید دهد و شب تاریک انسا نرا نورانى کند و برنامه اى روشن را ارائه دهد.
این پناهگاه مهدى(عج) است و ضابطه حرکت در دوران غیبت در خط او بودن است (انتظار) و در زمان حضور در طاعت وى درآمدن.
3 - عنایات و کرامات حضرت ولى عصر(عج)
امام زمان(عج) با توجهات و کراماتش در حق انسان ها، موجب تقویت ریشه هاى انتظار در عصر حاکمیت غفلت مى گردد.
آن رحمت واسعه حق، با هدایت اشخاص، حل مشکلات علمى علماء، پیام دادن، ملاقات، نصیحت و موعظه، شفاى مریض ها، راه یابى گمشدگان تعلیم ادعیه، دستگیرى درماندگان، رفع گرفتارى ها و بلاها[6] و... این نکته را تذکّر مى دهد که غم مخورید یار مهر خواهد آمد.
مهدى فاطمه(س) با این عنایات و کرامات خود مدام کام تشنه عاشقان را آبیارى مى کند شاید در انتظار محبوب عارفان به خود آیند و با تلاش و ایجاد آمادگى و کوشش فراوان لیاقت بهره مندى از حضرتش و حکومت جهانى اش را بیابند.
4 - بشارت هاى قرآن
قرآن کریم با بشارت هاى متعددى که درباره ى آینده جهان داده است همه ى تشنگان فضیلت را به آمادگى براى رسیدن به وضعیت ایده آل جهان که از آنِ بندگان صالح خداست دعوت مى نماید و به این وسیله روح حرکت و پویایى را در رگ هاى بشریت به جریان انداخته است و انسان ها را از رکود و یأس و ناامیدى درآورده و به حرکت و تلاش و امیدوارى سوق داده است.
در این زمینه آیات زیادى نازل شده از جمله مى فرماید:
«وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ».[7]
ما در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشته ایم که سرانجام زمین را بندگان شایسته ما به ارث مى برند.
با این بیان نورانى قرآن کریم به همه ى صالحان بشارت مى دهد که از وجود فساد و تباهى در عالم مأیوس نگردید و منتظر باشید که عاقبت این دنیا از آن پاکان و صالحان است و با آمدن منجى الهى، زمین گلستان خواهد شد. براى اطلاع بیشتر درباره ى بشارت هاى قرآن در مورد آینده جهان به پرسش و پاسخ همین فصل رجوع کنید.
5 - تعالیم معصومین(علیهم السلام)
معصومین(علیهم السلام)این انسانهاى پاک و وارسته که دل در گرو سعادت بشریت دارند و از خود انسانها به آنان مشفق ترند[8] در بیانات و تعالیم نورانى خود به بشریت آموخته اند که یأس و ناامیدى به خود راه ندهید و بدانید پایان این شب سیه روز سپید است.
آن خیرخواهان مهربان که از گذشته هاى دور رنج انسان را دیده و براى پایان دادن به آن برنامه ریزى نموده اند پایان تاریخ را به تصویر کشیده و همه ى شیفتگان انسانیت و معنویت را به انتظار آن سپیده صبح و آن دم رهایى بشر از ظلم و جور دعوت نموده اند:
«انتظروا الفرج و لاتیأسوا من روح الله...».[9]
چشم به راه رسیدن فرج باشید و از کارگشایى و آسایش رسانى الهى ناامید نباشید.

[1] - ایشان معتقد است که تا کنون دو انقلاب کشاورزى و صنعتى تحوّل عظیمى در جهان ایجاد کرده و موج سوم که انقلاب الکترونیکى و فراصنعتى است در راه است.
[2] - مجله انتظار، ج 3، ص 99، به نقل از کتاب به سوى تمدن جدید، تافلر، محمدرضا جعفرى.
[3] - بحار الانوار، ج 52، ص 291(چاپ اسلامیه، تهران، 1384 هـ ق).
[4] - بحار الانوار، چاپ اسلامیه تهران 1384، ج 51، ص 101، روایت 38.
[5] - پل لانژون فیزیکدان مشهور مى گوید:
«چمدانم را روى میز حرکتى بدهم این حرکت در همه ى کهکشانهاى اثرى خواهد گذاشت، شدّت ارتباط میان اجزاى طبیعت به حدى است که شما باید از نظر علمى بپذیرید». حیدرى، عزیز الله، مهدى تجسم امید و نجات (انتشارات مسجد مقدس جمکران، چاپ اول، 1380 هـ ش) به نقل ازشرح نهج البلاغه علامه جعفرى، ج 2، ص 95.
[6] - براى مطالعه در این زمینه مى توانید به کتب النجم الثاقب علامه نورى، باب هفتم، عنایات حضرت مهدى به علماء و طلاب، عبدالرحمن باقى زاده، سیماى آفتاب حبیب الله طاهرى، عبقرى الحسان و... مراجعه کنید.
[7] - انبیاء / 105.
[8] - قال الصادق(علیه السلام): «والله لانا ارحم بکم منکم بانفسکم» به خدا سوگند من از خودتان به شما مهربانترم، محمد باقر مجلسى، بحار الانوار(چاپ اسلامیه تهران، 1384) ج 47، ص 343، روایت 33.
[9] - محمد باقر مجلسى، بحار الانوار، ج 52، ص 123 (چاپ اسلامیه تهران، 1384 هـ ق).
عباس مهدوى - مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه


لیست کل یادداشت های این وبلاگ