سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، بالاترین رستگاری است . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 89 فروردین 11 , ساعت 5:35 صبح

رکوردداران 88  ( ترین های 88 )    

 شورای مرکزی کارشناسان امور و ناظران آگاه که در سال گذشته مثل تراکتور به گمانه‌زنی و تحلیل پرداخته و
 با گمانه‎ها و تحلیل‌های‌شان خلقی را از خنده روده‌بر کرده بودند، تصمیم گرفتند در پایان سال، «ترین»های سال
1388 را شناسایی و به مردم معرفی نمایند. این شورا که متشکل از برجسته‌ترین گمانه‌زنان داخلی و ناظران و
کارشناسان کارکشته و خفن است، ابتدا با مشورت با مشاوران پیر و جوان فهرستی از «ترین»های اولیه را تهیه
کرد و سپس در شش جلسه فشرده که با صرف شام همراه بود و تا پاسی از نصفه‎شب به‎طول انجامید، «ترترین»
های سال 1388 را به‎شرحی که در زیر خواهید خواند، اعلام کردند.
بدیهی است ترترین‌های انتخاب‌شده صرفا حاصل ذوق و سلیقه اعضای شورا هستند و مسئولیت انتخاب‌ها نیز با
تک‌تک اعضای شوراست.

مشدی‌ترین رییس‌جمهور سال
هوگو چاوز، در رقابتی تنگاتنگ با محمود احمدی‌نژاد توانست با پشت سر گذاشتن او، عنوان مشدی‌ترین رییس‌جمهور
سال را از آن خود کند. کارشناسان و ناظران برای این انتخاب، فاکتورها و مؤلفه‎های بسیاری را مورد بررسی قرار دادند.
مرام و معرفت با ضریب 2، خالی نکردن پشت رفیق در هنگام دعوا با ضریب چهار و کیفیت زیارت در مشهد مقدس با
ضریب هشت ازجمله این مؤلفه‎ها است. هوگو چاوز در 2 مؤلفه نخست نمره‎هایی برابر با احمدی‌نژاد کسب کرده بود،
 اما کیفیت زیارت او در مشهد مقدس که به شهادت شاهدان با تضرع و ندبه و حتی لطمه زدن به بدن همراه بوده است،
او را در جایگاهی بالاتر از احمدی‌نژاد نشاند و عنوان مشدی‌ترین رییس‌جمهور سال را ارزانی او کرد. 

فرخنده‌ترین هدفمندسازی سال
هدفمندسازی از جمله فعالیت‌هایی است که هرازگاه انجام می‌شود و طی آن هدف‌های قبلی از بین می‌روند و هدف‌های
 دیگری جایگزین آن‎ها می‌شود. هدفمندسازی یارانه‎ها از جمله‌ این هدفمندسازی‌هاست که به انتخاب کارشناسان به‎عنوان
فرخنده‌ترین هدفمندسازی سال 1388 و بلکه 1389 انتخاب شود. در این هدفمندسازی، هدف پیشین (برقراری عدالت
اقتصادی و حمایت از اقشار ضعیف) نسخ شده و هدف تازه (هنوز دقیقا مشخص نشده است)‌ جایگزین آن خواهد شد.
طرح هدفمندسازی یارانه‎ها از برجسته‌ترین طرح‌های جهان در 280 سال گذشته است و ویژگی‌های آن عبارتند از:
ـ این طرح با این هدف اجرا می‌شود که کسر کوچکی از جامعه که از بخش بزرگی از امکانات عمومی بهره می‌بردند، بهره زیادی نبرند. اما بر روی همه آحاد جامعه اجرا می‌شود و این از آن ویژگی‌های اساسی این طرح است.
ـ این طرح در مراحل اولیه به بالا رفتن نرخ تورم منجر می‌شود، اما در ادامه به رفاه و آسایش اقشار کم‌درآمد می‌انجامد. چگونگی این اتفاق که بر همگان نامعلوم است، از ویژگی‌های این طرح به‎شمار می‌رود.
ـ این طرح هربار که آمده از یک‌جا اجرا شود، موجب خنده شده و قرار شده بعدا از یک‎جای دیگر آغاز شود.
کارشناسان و ناظران آگاه با توجه به کلیه این عوامل، طرح هدفمندسازی یارانه‎ها را فرخنده‌ترین هدفمندسازی سال انتخاب کردند.

خوشمزه‌ترین وزیر سال
کارشناسان و ناظران، دکتر باقر لنکرانی وزیر سابق بهداشت را مظلوم‌ترین، مکتوم‌ترین، منهدم‌ترین، هلوترین و در نتیجه خوشمزه‌ترین وزیر سال 1388 تشخیص دادند. گفتنی است حتی کارشناسان و ناظرانی که هلو دوست نداشتند، به‎جهت بار سمبلیک هلو، بر این انتخاب صحه گذاشتند.

روشنفکرترین زن سال
خانم دکتر زهرا رهنورد بی‎برو برگرد روشنفکرترین زن سال 1388 بود. ملاک انتخاب ایشان علاوه‎بر اعتراف شوهر ایشان (می‌دانید که هیچ شوهری زن خود را روشنفکر اعلام نمی‌کند و به همین دلیل اعتراف شوهر، سندی قطعی و یقینی بر روشنفکر بودنِ زن تلقی می‌شود) اظهارات روشنفکرانه ایشان در تاریخ 23 خرداد است. ایشان با کشف این نکته که آذربایجان فرزند خود و لرستان داماد خود را ول نمی‌کند، نام خود را در تاریخ روشنفکری این سرزمین جاودانه کردند. هرچند در این بین، عده‌ای زن‌ستیز با بیان این‎که «چطور آذربایجان فرزند خود را انتخاب می‌کند، اما لرستان فرزندانش (کروبی و رضایی) را ول می‌کند و دامادش را انتخاب می‌کند» تلاش کردند اعتبار کشف روشنفکرانه ایشان را مخدوش کنند، اما این تلاش ناکام ماند و حتی مؤسسات خارجی نیز با انتخاب خانم رهنورد، بر روشنفکرترینیِ ایشان صحه گذاشتند.
بترکان‌ترین حاضران در دفاع مقدس سال
کارشناسان و ناظران آگاه، بایرام ترکه، امیر دودو، بیژن قالپاق، حاج رسول، حاج فرمانده، سیدجواد همیشه‎هاشمی و یاد و خاطره شهید مجید سوزوکی را به‎عنوان بترکان‌ترین حاضران در دفاع مقدس انتخاب کردند. این عزیزان که در اثر جاودانه استاد مسعود ده‌نمکی خالق حماسه «اخراجی‌های یک، دو، سه الی خدا بده برکت» ساخته و پرداخته شده بودند، ضمن ابطال این گزاره که حماسه‌سازان هشت سال دفاع مقدس پسر پیغمبر بوده‌اند، ثابت کردند نه‎تنها این‌طوری نبوده است، بلکه این اقامر و اجامر و اوباش بوده‌اند که در فواصل بی‎کاری و ایام فراغت از قمار و خلاف، با حضور در جبهه‎های نبرد و اسارت‌گاه‎ها، جنگ را پیش می‌برده‌اند و در ضمن این پیش‎برد، نشانه‌شناسی انقلاب را هم در تار و پود بشریت وارد می‌کرده‌اند.
در ضمن، استاد مسعود ده‌نمکی نیز در همین راستا اگر عمری باشد به‎عنوان «خالق بترکان‌ترین حاضران در دفاع مقدس» مورد تقدیر جدی شورای کارشناسان و ناظران آگاه قرار خواهد گرفت.

توحیدی‌ترین تونل سال
همان‌طور که از عنوان این ترین پیداست، «تونل توحید» عنوان توحیدی‌ترین تونل سال را از آن خود کرد. این در حالی بود که با هر روز تأخیر، یک ماه از عمر سردار دکتر خلبان محمدباقر قالیباف کم شد. اما عاقبت و با اتکال بر آموزه‎های توحیدی این تونل توحیدی افتتاح و پذیرای قدوم تایرهای خودروهای تهرانی شد.

قَدَرترین خانواده سال
عنوان قدرترین خانواده سال که هر سال به خانواده هاشمی تعلق می‌یافت، امسال برای اولین‌بار به خانواده‌ای دیگر تعلق یافت. سال 1388، اولین سالی بود که کارشناسان و ناظران جرئت کردند خانواده‌ای به غیر از خانواده هاشمی را شایسته عنوان قدرترین خانواده اعلام کنند. بر اثر این اعلام، خانواده آملی لاریجانی با دو رییس قوه و دو فعال خفن در حد معاون وزیر و یک چهره پشت صحنه، توانست عنوان قدرترین خانواده سال را از آن خود کند.

امن‌ترین مکان سال
کارشناسان و ناظران برخلاف شایعاتی که بازداشتگاه کهریزک را مکانی ناامن معرفی می‌کردند، این مکان را به‎عنوان امن‌ترین مکان سال برگزیدند. ایشان علت این انتخاب را حاشیه امن مطمئنی ذکر کردند که مسئولان و متولیان این بازداشتگاه از ‌آن برخوردارند. به‎طوری که هرکس در سال 1388 در این بازداشتگاه مسئولیتی داشته باشد، می‌تواند از آینده و ارتقای شغلی خود مطمئن باشد. یکی از ناظران آگاه می‌خواست در این زمینه از مثال سعید مرتضوی استفاده کند، که از آن‎جا که اتهام ایشان در دادگاه صالحه تأیید نشده و عمرا نخواهد شد، از ذکر این مثال خودداری کرد.

مشایی‌ترین اسفندیار سال
کارشناسان، آگاهان و متولیان انتخابِ ترین‌های سال، برای انتخاب «مشایی‌ترین اسفندیار سال» کار سختی پیش‌ رو داشتند. تعدد گزینه‎هایی که برای این انتخاب مشایی‌ترینِ سال مطرح بودند از یک‌سو و شایستگی همه آن‎ها برای احراز رتبه مشایی‌ترین اسفندیار سال از سوی دیگر، انتخاب را برای کارشناسان و ناظران مشکل کرده بود. اما درنهایت با شور و مشورت بسیار، آقای اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر رییس‌جمهور فعلی و رییس‌جمهور آینده، توانست با کنار زدن رقبا، نام خود را به‎عنوان مشایی‌ترین اسفندیار سال در فهرست ترین‌های سال 1388 ثبت کند. کارشناسان دلایل زیر را برای انتخاب ایشان ذکر کردند:
ـ استمرار و پایمردی در بیان سخنان اسفندیارگونه و مشایی‌وار؛
ـ ارائه تحلیل‌های بی‌نظیر در باب کلیه مسائل، به‌جز مسائل مربوط به اداره دفتر ریاست جمهوری و پافشاری بر این تحلیل‌ها؛
ـ امید به آینده؛
ـ قطر پوست؛
ـ همین‌طوری.

بی‌مو‎ترین واگذاری سال
برخی از واگذاری‌ها دارای موهایی هستند که لای درزشان رفته و آن را مورد خدشه قرار می‌دهد. در نقطه مقابل این دسته از واگذاری‌ها، واگذاری‌هایی هستند که مویی برای رفتن لای درز ندارند و از این‌رو واگذاری‌هایی بی‌برو برگرد و یقینی محسوب می‌شوند. شورای کارشناسان و آگاهان، بدون هیچ توضیح دردسرساز، واگذاری شرکت مخابرات به یکی از مؤسسات یکی از نهادها را به‎عنوان بی‌موترین واگذاری سال انتخاب کردند و رفتند سراغ گزینه بعدی.

بزرگ‌ترین تقلب سال
کارشناسان و ناظران آگاه، پس از بررسی تقلب‌های صورت‌ گرفته در سال 1388، تقلب در «آزمون دستیاری پزشکی» را (که با مردانگی وزیر، ملغا اعلام شد) به‎عنوان بزرگ‌ترین تقلب سال 1388 انتخاب کردند. بدیهی است تقلب‌های دیگر قابل رقابت با این تقلبِ رسوا نبودند.
، یک نفر از کارشناسان و دو نفر از ناظران آگاه ـ که تمایلات سبز پررنگی داشتند ـ مذبوحانه تلاش کردند انتخابات دوره دهم ریاست‎جمهوری را به‎عنوان گزینه بزرگ‌ترین تقلب سال مطرح سازند، اما باقی کارشناسان و ناظران آگاه، آن‎ها را روشن کرده، فتنه را خواباندند.


«همین‌که من می‌گم»ترین مربی سال
بعضی از روان‎شناسان می‌گویند همین‌ که چندهزار نفر یا چند ده‌هزار نفر برای هر لگدی که آدم به توپ می‌زند آدم را تشویق کنند و برایش هورا و عربده بکشند و خواهر و مادر بدخواهانش را مورد عنایات خاصه قرار دهند، کافی است که آدم را در عرض 1 تا 3 ماه، دچار توهمات خفن کند. توهم خودخاص‎پنداری، توهم خود پدر و مادردار پنداری و درنهایت توهم خودخداپنداری. حالا تصورش را بکنید آدم به‎جایی برسد که برای این توهم‌زده‎ها تعیین تکلیف کند و مربی‌شان شود. چه فکرهایی که برای خودش نمی‌کند.
کارشناسان و ناظران آگاه، بدون توجه به آن‎چه گفتیم، از میان گزینه‎هایی چون محمد مایلی‎کهن، امیر قلعه‌نویی، صمد مرفاوی، حمید استیلی و... هیچ‌کدام را در عین وجود شایستگی‌های بسیار، لایق عنوان «همین‌که من می‌گم»‌ترین مربی سال ندانست و تنها و تنها علی دایی را شایسته این عنوان تشخیص داد. کارشناسان در تبیین دلیل این اقدام به گفتن این جمله اکتفا کردند که «ندیدید از چشماش داره خون می‌باره؟ حالا خوبه سبیل نداره!»

دلخراش‌ترین مرگ سال
درگذشت رویانا به اتفاق نظر شورای انتخابِ ترین‌های 1388 دلخراش‌ترین، ناله‌ترین و جانسوزترین مرگ سال 1388 بود. رویانا در 8 مهر سال 85 با عمل سزارین متولد شد و زندگی خود را به‎صورت یک بره سالم و شاداب آغاز کرد. او سومین سال زندگی خود را با دردهای مزمن و نامشخص در ناحیه بطنی آغاز کرد. معاینات مکرر انجام شده توسط تیم دامپزشکی قادر به تبیین بیماری او نشد. با این حال ادامه روند تحلیل رویانا به‎همراه عدم تشخیص یک ضایعه خاص، نگرانی‌های موجود در زمینه وجود سندروم مرگ زودرس را تشدید می‌کرد. گرچه ارائه درمان‌های حمایتی، شدت روند تحلیل رویانا را تقلیل می‌داد، ولی این کار قادر نبود از شدت رنج ناشی از بیماری رویانا بکاهد. لذا رویانا نیز با مرگ آسان از تحمل زجر بیماری رهید و دار فانی را وداع گفت. روانش شاد...

آقازاده‌ترین خانم سال
مقام آقازاده‌ترین خانم سال، بدون هیچ اختلاف نظر، با اکثریت مطلق آرای شورا به خانم فائزه هاشمی اعطا شد. شورا دلایل خود را برای این انتخاب به شرح زیر تبیین نمود:
ـ حضور فعال در کلیه تجمعات سیاسی و تفریحی بالای 4 نفر در تهران؛
ـ ابراز نقدهای فوق‌سازنده بر عملکرد دولت نهم در ایام انتخابات؛
ـ شهامت در بیان گفته‎ها، طوری که هرچه به دهانش می‌آید می‌گوید؛
ـ علاقه غیرقابل کنترل به صرف ساندویچ در ساندویچی‌های میدان‌های انقلاب و هفتم‌تیر؛
ـ آقازادگی شدید؛
ـ و... .

پهلوانانه‌ترین زورافزایی سال
انتخاب پهلوانانه‌ترین زورافزایی سال به دودستگی شدید بین اعضای شورای کارشناسان و ناظران آگاه انجامید. در حالی‎که قاطبه کارشناسان حسین رضازاده را به‎عنوان صاحب عنوان «پهلوانانه‌ترین زورافزایی سال» انتخاب کردند، جملگی ناظران آگاه با رد شایعات مطرح‌شده، حسین رضازاده را از این عنوان مبرا دانسته و در برابر نظر کارشناسان وی را صاحب عنوان «سنگین‌ترین یا اباالفضل سال» و بلکه دهه اخیر دانستند. گفتنی است بحث و تبادل نظر برای رسیدن به یک نظر واحد، روز گذشته در پی کتک‌کاری کارشناسان و ناظران به‎جای خاصی نرسید.

کارشناسان و ناظران در پایان برخی دیگر از ترین‌های سال را هم بدون توضیح اضافی به شرح زیر به حضور جهانیان معرفی کردند:
مایکل جکسون: میت‌ترین موزیسین سال
سیدابوالحسن بنی‌صدر: میرحسین‌ترین رییس‌جمهور سابق سال
مترو تهران: پرصاحاب‌ترین موجود زیرزمینی سال
حمید بهبهانی: همین‌طوری‌ترین وزیر راه سال
نه‌ غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران: چیزترین شعار سال
مرضیه وحید دستجردی: وزیرترین زن سال

دلیرترین فعال سیاسی سال
کارشناسان و ناظران آگاه، پس از بررسی عملکرد کلیه فعالان سیاسی (اعم از سبز و غیره) ضمن تقدیر از شجاعت‌ها، رشادت‌ها، حماقت‌ها و سفاهت‌های چندین و چند فعال سیاسی، درنهایت عنوان دلیرترین فعال سیاسی سال را به‎ دلیل فعالیت‌های سازنده در راه پاسداری از وحدت ملی و از پا ننشستن در راه اعتلای میهن به آقای جومونگ از سرزمین متحد بویو و گوگوریو اهدا کردند.

علمی‌ترین، اصولی‌ترین، دقیق‌ترین، حساب‌شده‌ترین و عدالت‌خواهانه‌ترین اقدام سال
انتخاب علمی‌ترین، اصولی‌ترین، دقیق‌ترین، حساب‌شده‌ترین و در عین‎حال عدالت‌خواهانه‌ترین اقدام سال 1388 توسط شورای کارشناسان و ناظران، پس از شور و مشورت بسیار انتخاب شد. دشواری این انتخاب از این‌رو بود که بیشتر اقدامات ضربتی دولت دهم در سال 1388، علمی، اصولی، دقیق، حساب‌شده و در عین‎حال عدالت‌خواهانه بود و انتخابِ‌‎ترین همه این موارد از میان بی‌شمار تصمیمات و اقدامات دولت بسیار مشکل بود. درنهایت با مراجعه به فرهنگ عامه و بررسی لطیفه‎ها، نکته‎ها، جوک‌ها، تکه‎ها و از این قبیل، که بیانگر قضاوت عامه مردم اتفاقاتِ اتفاق‌افتاده می‌باشد، «طرح خوشه‌بندی» به‎عنوان علمی‌ترین، اصولی‌ترین، دقیق‌ترین، حساب‌شده‌ترین و عدالت‌خواهانه‌ترین اقدام سال انتخاب شد. در برتری این طرح بر سایر طرح‌های دولت و دیگر دستگاه‎ها و نهادها همین بس که به‌رغم اعلام تعطیلی این طرح، هنوز روزانه 30 تا 80 پیامک در تأیید جنبه‎های طنزآمیز و بانمک آن برای افراد بالغ جامعه ارسال می‌شود.

                                                                                                                                                                      منبع : جهان نیوز



لیست کل یادداشت های این وبلاگ